Niet betaalde facturen zijn voor de meeste ondernemers een regelrechte nachtmerrie. De meeste ondernemers willen namelijk graag dat hun factuur zo snel mogelijk betaald wordt. Gelukkig hebben wij een paar handige tips, waarmee je de facturen extra snel kan laten betalen. Maak hier gerust gebruik van om je dubieuze debiteuren terug te dringen.
Zorg voor duidelijke omschrijvingen op de factuur
Als een factuur onduidelijk is krijg je vaak te maken met miscommunicatie. Een klant betaald de factuur hierdoor niet en de gevolgen kunnen enorm zijn. Door duidelijk te communiceren wat je in rekening gebracht hebt betaald de klant sneller.
Stuur je facturen op tijd
Uit het verleden is gebleken dat facturen sneller voldaan worden als deze op tijd verstuurd worden. Als je te lang wacht is je debiteur je eigenlijk alweer vergeten. Hierdoor krijgt de debiteur ook het idee dat hij niet zo snel hoeft te betalen.
Spreek vooraf een betaaltermijn af
Het komt regelmatig voor dat er een onrealistisch betaaltermijn wordt afgesproken. Door met elkaar duidelijke afspraken te maken voorkom je dat een factuur buiten het termijn om betaald wordt. Communiceer duidelijk waarom je bijvoorbeeld een deel vooraf factureert en je merkt direct dat de klant deze duidelijkheid respecteert.
Pak een te late betaling direct op
Is de klant te laat met betalen? Wacht niet te lang en bel direct je klant op. Door adequaat te reageren gaat een klant sneller tot betaling over. Als je zelf ook nonchalant op een te late betaling reageert zal de klant denken dat je geen haast hebt. Een herinnering per telefoon zorgt ervoor dat je klant meestal dezelfde dag nog de betaling regelt.
Geef korting aan snelle betalers
Wil je graag vanwege de kosten zo snel mogelijk je factuur betaald hebben? Geef je klanten 1% korting als ze binnen 8 dagen betalen. Dit kost vaak minder dan rood staan omdat je klant nog steeds niet betaald heeft.