Eén van de meest gestelde vragen bij online boekhouden is het boeken van bankkosten. Het zijn kosten voor je bedrijf, maar er zit geen BTW in. Nog een nadeel is dat je meestal geen factuur krijgt. Bij een zakelijke bankrekening worden de kosten wel elke maand afgeschreven. Het is logisch dat je de vraag stelt hoe je dit moet boeken.
Bankkosten zonder BTW boeken
Het gaat hierbij om een boeking zonder BTW. Aan het einde van het kwartaal schrijft de bank vijfentwintig euro af. Banken zijn vrijgesteld van BTW en berekenen dus nul euro aan BTW. Je hoeft het bedrag dus niet op te geven bij je BTW aangifte. Het is wel belangrijk om de kosten te boeken. Deze worden namelijk van je netto winst afgetrokken.
Speciale grootboekpagina voor bankkosten
Als je gebruik maakt van een online boekhoudprogramma dan kom je een speciaal grootboek met bankkosten tegen. Dit grootboek wordt automatisch niet meegenomen in de BTW aangifte.
Heb je geen grootboek voor bankkosten? Maak deze apart aan en zorg dat de instellingen staan op vrijgesteld van BTW. Het boekhoudprogramma weet dan dat er geen BTW uit de bedragen gehaald hoeft te worden. Het grootboek wordt dan gerekend als een kostenpost voor het bedrijf. Moeite met online boekhouden? Bekijk hier de eenvoudige boekhoudprogramma’s.
Hoe reken je de bankkosten bij een privé bankrekening?
Kleine ondernemers gebruiken hun privé bankrekening zowel zakelijk als privé. Het zou kunnen dat je hierdoor extra kosten moet maken bij je bank. Je hebt misschien extra functies nodig die je normaal niet zou gebruiken.
Als je de bankrekening zowel zakelijk als privé gebruikt mag je deze voor 80% fiscaal aftrekken. Net als bij een zakelijke bankrekening zit ook op de privé bankrekening geen BTW. De BTW kan je dus niet terugvragen.