Als je gebruik maakt van een boekhoudprogramma, dan kan je een deel van je taken volledig automatiseren. Bijvoorbeeld het inboeken van je bankafschriften. Als je gebruik maakt van een zakelijke bankrekening dan kan je de banktransacties exporteren naar je boekhoudprogramma.
Het boekhoudprogramma kan de mutaties vervolgens inlezen. Direct worden openstaande facturen bij debiteuren en crediteuren gematcht. Je hoeft de boekingen alleen nog goed te keuren en de rest gebeurd vanzelf.
Bankafschriften uploaden
Via je eigen online internetbankieren omgeving kan je de bankafschriften exporteren. Het boekhoudprogramma geeft aan welk bestand er nodig is om in te lezen. Je kan de afschriften direct als een geschikt bestand exporteren.
Vervolgens kan je vanuit je boekhoudsoftware klikken op bankafschriften uploaden. Je upload het bestand en de rest gebeurd vrijwel vanzelf. Het programma verwerkt automatisch een deel van de transacties. Dit bespaart jouw een hoop tijd en geld.
Direct inzicht in de openstaande posten
Door je bankafschriften regelmatig te uploaden krijg je direct een inzicht in je openstaande facturen. Maak je ook gebruik van een facturatie programma in je boekhoudprogramma? Het programma kan automatisch een herinnering sturen als het betalingstermijn verstreken is.
Door sneller klanten te herinneren komt je geld sneller binnen. Sommige boekhoudprogramma’s hebben zelfs de mogelijkheid om een factuur met iDeal link te sturen. Door je klanten met iDeal te laten betalen wordt een betaling sneller voldaan!
Automatisch koppelen aan je bank
Er zijn boekhoudprogramma’s waarbij je de bank automatisch kan koppelen aan je software. Nieuwe mutaties worden direct in het programma verwerkt. Het enige wat je nog zelf hoeft te doen is goedkeuren en de facturen uploaden. Als je de verkoopfacturen in het programma opmaakt heb je de administratie voor een groot deel geautomatiseerd.